گام های طلایی در تبلیغات ایمیلی
شاید شما در وب سایت ها، مجلات و در بیشتر مقالات با جمله ای در مورد تبلیغات ایمیلی و یا بازاریابی از طریق ارسال ایمیل که به آن بازاریابی ایمیلی هم گفته میشود ، آشنا شده باشید. بیایید با هم به این موضوع که چگونه میشود با یک سری، تکنیکها، برنامه ریزی و هدف گزاری دقیق و صحیح بیشترین باز خورد را از این نوع بازاریابی برای معرفی و فروش بیشتر محصولات و خدماتمان داشته باشیم را با هم بررسی کنیم.
ایمیل یک ابزار ارتباطی است که در همان ابتدای ظهور اینترنت مطرح شده است و تاکنون توانسته جایگاه خود را حفظ کند . بازاریابی با ایمیل یک ابزار فروش کارآمد و مقرون بصرفه است. ارسال یک ایمیل به جامعه ای از کاربران بصورت هدفمند جهت معرفی محصولات و یا خدمات شرکت و یا معرفی وب سایت خود و تشویق مشتری جهت بازدید از آن مانند ارسال یک نامه فروش، یک خبرنامه ، یک پیام پشتیبانی یا حتی یک سؤال قسمتی از بازاریابی با ایمیل است.
در این روش فروشنده به جای اینکه منتظر بماند تا مشتری محصول و خدمات شرکت را به صورت آنلاین جستجو نماید . یک پیغام معرفی خدمات را برای آنها ارسال میکند . در واقع خود زمان و محتوای پیغام را تعیین میکند . به عنوان مثال می توانید آدرس ایمیل آنها را برای فرستادن اطلاعات اضافی و یا اضافه کردن آنها به یک پاسخ دهنده اتوماتیک درخواست کنید.
ایمیل به عنوان یک راهکار موثر بازاریابی شناخته میشود. اما دلیل آن چیست؟
اکثر افراد شاغل در طول روز چندین بار ایمیل خود را چک میکنند. بنابراین کافیست ایمیل ارسالی شما بتواند توجه آنها را به خود جلب نماید و آنها به خدمات شما نیاز داشته باشند. از طریق ایمیل شما میتوانید خود را به کاربران معرفی کنید و پیشنهادات تجاری مختلفی به آنها بدهید. به علاوه میتوانید با مشتریان فعلی خود در ارتباط باشید.اخبار جدید را به اطلاع آنها برسانید و مقالات سرگرمکننده و آموزشی مختلف در زمینۀ کاری خود را برای آنها ارسال کنید.
در یک جمله میتوان بگویم که هدف گزاری مشتریان ، و انتخاب گروه مشتریان میتواند باعث شود که شما محصولاتتان را به هر گروه و هر جنسیتی معرفی و به صورت مستقیم بفروشید. این نوع هدف گزاری را اگر بخواهم برای شما با یک مثال خیلی خیلی ساده توضیح دهم به این صورت خواهد بود که:
شاید شما بزرگترین فروشگاه آنلاین ایران را بشناسید یعنی همین فروشگاه اینترنتی دیجی کالا ، من برای اولین بار از طریق همین بازاریابی ایمیلی ( ایمیل تبلیغاتی ) که برای من ارسال شده بود با آن آشنا شدم . ودر حال حاضر این فروشگاه اینترنتی بزرگترین در نوع خودش در ایران و در خاورمیانه میباشد.
پس با یک برنامه ریزی اصولی و طراحی یک کمپین قوی تبلیغات ایمیلی میتوانید اقدام به برند سازی کنید و برند کسب و کار خودتان را به همگان معرفی کنید ، تا بتوانید ابتدا هزاران مشتری به سمت وب سایتتان و یا فروشگاه آنلاین خود سرازیر بکنید و یا حتی بتوانید در آینده نزدیک میلیون ها مشتری جذب فروشگاه اینترنتی خودتان کنید و سود هنگفتی نصیبتان شود . این دور از انتظار نیست فقط و فقط باید به صورت اصولی وبا یک برنامه ریزی هدفت مند و با تاکتیکهای روز بتوانید اقدام به بازاریابی ایمیلی ( ارسال تبلیغات ایمیلی ) بکنید.
تبلیغات ایمیلی چه فواید و کاربردهایی دارد؟
۶ دلیل اصلی که ثابت می کند تبلیغات ایمیلی برای کسب و کارتان مفید است :
۱-زمان و انرژی کم:
به نسبت سودی که برایتان دارد به تلاش و صرف زمان بسیار کمی نیاز دارد.
۲-شخصی سازی:
بر خلاف تلویزیون، تبلیغات چاپی و بسیاری از رسانه های دیگر، شما می توانید ایمیل تان را هر طوری که خواستید، با هر اندازه، شامل هر چیزی و به صورت شخصی سازی شده با هر مخاطبی طراحی و ارسال کنید.
۳-تفکیک مخاطبان:
می توانید “مخاطبان یا مشتریان بالقوه” را از “مشتریان فعلی” به راحتی جدا کنید و برای هر کدام برنامه ای جداگانه داشته باشید!
مشتریان کنونیتان را وفادار کنید و مشتریان بالقوه را به خرید تشویق کنید.
۴-فرکانس بالاتر در ارتباط با مخاطب:
تبلیغات ایمیلی، به دلیل این که زمان کمی میگیرد و طراحی آن راحت است می تواند تناوب ارتباط شما را با مشتری زیاد کند.
مثلا شما با روش های دیگر تبلیغاتی ممکن است بتوانید ماهی یکبار یا هر دو هفته یکبار (با صرف هزینه مالی و زمانی زیاد) با مشتریان و مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید، ولی در تبلیغات ایمیلی این کار را سریعتر، راحت تر و کم هزینه تر انجام می دهید.
۵-اطلاع رسانی:
با تبلیغات ایمیلی می توانید یکی از مراحل مهم فروش یعنی ایجاد آگاهی را از محصول یا خدمات یا برندتان به وجود آورید.
۶-پشتیبانی از مشتری:
با تبلیغات ایمیلی می توانید وفاداری خود را به مشتری نشان بدهید، می توانید در قالب ایمیل، خدمات پشتیبانی خود را به مشتری ارائه دهید.
باوجود قابلیتهای فراوانی که امروزه در سیستم ایمیل مارکتینگ وجود دارد، باید به این۷ نکتهی اصلی دیگر را در رابطه با ایجاد کمپینهای تبلیغاتی موفق در زمینهی بازاریابی ایمیلی توجه بیشتری نشان داد تا بتوانیم روابط مستحکمتری را در جهت رشد برند خود ایجاد کنیم
۷- نرمافزار مناسب را برای تبلیغات ایمیلی انتخاب کنید.
نرمافزارهای مدیریت ارتباط با مشتری، از مدلهای سادهی پایگاه داده تا سیستمهای پیشرفتهای که شامل مدیریت منابع فروش، کارتهای بانکی، برنامههای بازاریابی و کمپینهای رفتارشناسی ایمیلها (شناخت ویژگیها و تمایلات گیرندهی ایمیل در جهت بهبود ایجاد روابط) میشود را پوشش میدهند. وبسایت Infusionsoft یک نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری با قابلیتهای کاملی اعم از مدیریت کمپین تبلیغاتی و پایگاه داده، و اطلاعاتی دربارهی علایق، تمایلات و پیشینهی خرید کاربران ارائه میدهد تا بتوانید کمپینها و پیامهای خود را مدیریت کنید. سیستمهای دیگر مانند: Mail Chimp، Constant contact و AWeber سرویسهای ابتداییتری را در رابطه با مدیریت کمپینهای تبلیغاتی و پایگاه دادهها ارائه میدهند. در کمپین تبلیغاتی خود به چه نوع اطلاعاتی نیاز دارید؟ فهرستی از این اطلاعات تهیه کنید تا بتوانید سیستمهای مختلف را باهم مقایسه کنید و نرمافزار مطلوب خود را انتخاب کنید.
۸- فهرستی از آدرسهای ایمیل تهیه کنید.
حتی اگر به ۱۰ آدرس ایمیل دسترسی دارید، از آنها فهرستی تهیه کنید و آن را به پایگاه دادهی خود بیفزایید. زمانی که فهرست خود را کامل کردید، کمپینی را راهاندازی کنید و با اعضای لیست خود ارتباط برقرار کنید. فراموش نکنید که حداکثر ۲ ایمیل در ماه به آنها بدهید و اینباکس آنها را پر نکنید؛ از کمیت پیامهای خود بکاهید و به کیفیت آنها بپردازید.
۹-از فرمهای جمعآوری اطلاعات تماس کاربران استفاده کنید.
میتوانید بهسادگی فرمهایی را در ادامهی پستهای وبلاگ یا وبسایت خود قرار دهید و به بازدیدکنندگان اجازه دهید که اطلاعات تماس خودشان را مانند آدرس ایمیل، نام و شماره تلفنشان را به شما بدهند.
۱۰-اهداف خود را مشخص کنید.
پیش از اینکه اولین کمپین خود را طراحی کنید دربارهی اهداف خود بیندیشید! از تشکیل کمپین تبلیغاتی خود میخواهید به چه دستاوردهایی برسید؟ آیا قصد دارید روابط مستحکمتری برقرار کنید؟ یا میخواهید اعضای لیست خود را به مشارکت در خرید ترغیب نمایید یا به آنها شیوهی این مشارکت را توضیح دهید؟ اهدافتان را از ارسال ایمیلهایتان مشخص کنید، و پیامها و کمپینهای تبلیغاتیتان را حول محور این اهداف طراحی کنید.
۱۱-سیستمهای ارسال ایمیل خودکار طراحی کنید.
حداقل ۶ ایمیل را در نظر بگیرید که در زمان و تاریخی که شما تعیین میکنید بهصورت اتوماتیک به اعضای لیست شما ارسال شوند. سعی کنید که این پیامها کوتاه، ساده و دقیق باشند و صرفاً جنبهی تبلیغاتی نداشته باشند. از این نوع ایمیل برای آموزش و برقراری ارتباط با مخاطب استفاده کنید و لینکهای زیادی را برای اطلاعات بیشتر در اختیار او قرار دهید. در این صورت است که میتوانید در مخاطب علاقه ایجاد کنید و او را در پروسهی بازاریابی نگهدارید.
۱۲-در ایمیل خود پروسهای را ترتیب دهید که در صورت واکنش مطلوب کاربر، او را بهطور خودکار بهسوی عملکرد دلخواه شما هدایت کند
برای توضیح این پروسه مثالی میزنم: فرض کنید مخاطب شما، بر روی لینک مربوط به یکی از محصولات شما که در ایمیل خود قرار دادهاید، کلیک میکند، در این صورت بلافاصله بعد از کلیک، علاوه بر هدایت کاربر بهسوی صفحهی هدف میتوانید یک پروسه خودکار به این لینک اضافه کنید که بهواسطهی آن، پیامی بهطور اتوماتیک برای او فرستاده شود و محصول یا سرویس مشابه و جدیدی را به او معرفی کند و درواقع او را به سمت سایر چرخهها در فرایند خرید هدایت کند.
۱۳-بر روی نتایج نظارت داشته باشید.
هر چند ماه یکبار گزارشهای مربوط به ایمیلهایی که ارسال نمودهاید را بررسی کنید، تا آنهایی که بهتر عمل کردهاند و نرخ کلیک بالاتری، چه در ارتباط با خود ایمیل و چه در ارتباط با لینکهای موجود در آن داشتهاند را شناسایی کنید. از مزیتهایی که این ایمیلها دارند، در طراحی ایمیلهای بعدی خود استفاده کنید.
اگر نتایج مورد انتظارتان را به دست نیاوردید ممکن است مشکل مربوط به کیفیت پیام یا عنوانتان باشد. تعدادی از ایمیلهای خود را برای مشتریان وفادار خود بفرستید و ببینید که چگونه پاسخ میدهند، چه چیزهایی برای آنها مطلوب است و به چه چیزهایی پاسخ نمیدهند. میتوانید درازای وقتیکه برای شما میگذارند خدمات رایگانی را بهعنوان آفر برای آنها در نظر بگیرید. یکی از تستهای مرسوم این است که پیامی را با عناوین مختلف برای اعضای لیست خود بفرستید و ببینید که به کدامیک پاسخ بهتری میدهند.
یک تبلیغات ایمیلی خوب باید حداقل شرایط زیر را دارا باشد :
بیشتر ایمیلها به INBOX دریافت کنندگان وارد شده و نه در Bulk mail آنها .
ایمیلها به روز و معتبر باشد و از طرق حساب شده جمع آوری شده باشد .
زمان ارسال ایمیلها منطقی و در کوتاه ترین زمان ممکن ارسال شود .
متن ارسالی واقعی و به دور از جنجال های تبلیغاتی بوده و شان مخاطب را در نظر بگیرد .
دریافت کننده این اختیار را داشته باشد که خود را از لیست دریافت کنندگان خارج سازد .
در متن ارسالی سایت یا آدرسی برای رجوع بعدی کاربران در نظر گرفته شود .
تا حد امکان آماری از میزان ارسال ها ، دیده شدن ها و مواردی از این دست به تبلیغ دهنده ارائه شود .
امکان ارسال مجدد به همان آدرس ها برای یادآوری وجود داشته باشد .
ایمیل ها طبقه بندی شده باشد .
چرا برخی تبلیغات ایمیلی بازدهی مناسبی ندارند؟
در تبلیغات ایمیلی، دو مانع بزرگ بر سر راه شما وجود دارد:
ممکن است ایمیل های ارسالی شما در صندوقِ کاربر (اینباکس) زیرِ تعداد زیادی ایمیل دفن شوند و کاربر هیچوقت آن ها را مطالعه نکند. یا بدتر… ایمیل شما توسط سرور میزبان به عنوان اسپم شناخته شده و اصلاً در صندوق دریافتکننده نمایش داده نشود.
اینکه ایمیل تان توسط کاربر مطالعه شود، اما کاربر بر روی لینک های موجود در آن کلیک نکند. یعنی نرخ کلیک یا CTR شما کم باشد. دلیل این موضوع عمدتاً ضعف در طراحی قالب ایمیل و محتوای آن است.
برای ایمیل خود یک عنوان جذاب و وسوسه کننده بنویسید .
شما باید کاری کنید که ایمیلتان از انبوه ایمیلهای موجود در صندوق کاربر متمایز شود. یک راه هم بیشتر برای اینکار ندارید: انتخاب یک عنوان مناسب.
فرض کنید که در صندوق ایمیل یک کاربر، تقریباً ۲۰ ایمیل خوانده نشده وجود داشته باشد. مطمئناً او قصد ندارد تمام این ایمیلها را باز کند. حتی این احتمال وجود دارد که یک نگاه سری به عنوان آنها بیندازد و بعد در یک حرکت تمامشان را پاک کند. پس بهتر است ایمیل شما وجه تمایزی نسبت به سایر ایمیلهای دریافتی کاربر داشته باشد و توجه او را به خود جلب کند.
ابتدا معرفی سرویس ایرانی میل زیلا (سایت پیشنهادی ما)
این سرویس (برای ورود کلیک کنید) قطعا بهترین سرویس ارسال انبوه ایمیل رایگان است که در ایران قرار داشته و پشتیبانی آن بسیار سریع، کارآمد و حرفه ای ست. قیمت ها عالی هستند و تا سقف 5000 مشترک، هیچ پولی پرداخت نمی کند. ضمنا هزینه ها نیز بسیار معقول و منطقی هستند:
ارسال ایمیل تبلیغاتی انبوه به بانک مشاغل و اصناف تخصص این سایت است و ابزارهای پیشرفته ای برای جلوگیری از اسپم شدن ایمیل، ساخت فرم اشتراک خبرنامه، حذف ایمیل های نامعتبر و … را در خود دارد. یک ابزار کامل و کاملا بومی برای فارسی زبانان.