رپورتاژ خبری چیست؟

معرفی بهترین مکانها ، سایتها و شبکه های اجتماعی جهت تبلیغات پربازده

رپورتاژ خبری چیست؟

۱۱۴ بازديد

رپورتاژ آگهی چیست؟

به خبر تبلیغاتی گفته میشود که جهت معرفی خدمات و محصولات کسب و کار‌ها نوشته میشود و در سایت‌های خبری پربازدید منتشر میشود.
رپورتاژ آگهی چه تاثیری در سئو و بهبود رتبه سایت در گوگل دارد؟ و چرا در تمام دنیا به عنوان یکی از موثرترین تکنیک‌ها برای بهبود رتبه سایت در جستجوی گوگل استفاده میشود؟
چطور یکی از بهترین روش‌های بازاریابی آنلاین و برندینگ است که شرکت‌های مختلف برای کسب اعتبار بالاتر و جلب مشتری بیشتر استفاده میکنند؟
 



رپورتاژ یعنی چه؟

به معنی گزارش است که از کلمه ریپورت گرفته شده است، repotrage یک کلمه فرانسوی است.
رپورتاژ در حوزه تبلیغات اینترنتی و سئو سایت به عنوان یک گزارش یا مصاحبه برای معرفی برند‌ها یا اشخاص در سایت‌های خبری مطرح شده است و بصورت یک خبر تبلیغاتی منتشر میشود.
همچنین یکی از بهترین روش‌های تبلیغات اینترنتی و برندسازی است که بزرگترین برند‌های دنیا برای معرفی محصولات و خدمات جدید خود از آن استفاده میکنند و به این دلیل تاثیرگذاری بالایی دارد که نوعی تبلیغات غیرمستقیم است و مخاطبان در زمان مشاهده آن بیشتر اعتماد میکنند و کل مطلب را مشتاقانه مطالعه میکنند.
درواقع رپورتاژ آگهی یک خبر تبلیغاتی است که در قالب یک مصاحبه یا گزارش و یا مقاله در خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری پربازدید منتشر میشود که شامل یک تیتر جذاب، چند پاراگراف متن و عکس و هایپرلینک فالو میباشد.

انواع رپورتاژ چیست؟

در مورد رپرتاژ آگهی، دسته‌بندی‌های بسیار متعددی وجود دارد. برخی از افراد آن را بر اساس نحوه انتشار دسته‌بندی می‌کنند و برخی دیگر باور دارند که بر اساس نوع مخاطب و تبلیغی که انجام می‌شود باید رپرتاژ را دسته بندی کرد. ما در اینجا  قصد داریم دسته بندی تلفیقی را به شما ارائه دهیم تا بتوانید بهتر با این نوع محتوای امروزی آشنا شوید.

رپرتاژ مالتی مدیا / رپرتاژ نوشتاری

این مساله کاملا مشخص است که رپرتاژ می‌تواند در قالب‌های مختلفی منتشر شود. برخی از افراد تصور می‌کنند که رپرتاژ آگهی یا رپورتاژ تبلیغاتی را تنها باید به صورت نوشتاری و در مجلات مختلف منتشر کرد. این کاملا باوری اشتباه است. در حال حاضر حتی برندهای بزرگ دنیا از رسانه‌های پر مخاطبی مثل تلویزیون‌های جهانی برای پخش رپرتاژ خبری خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال برنامه‌های بسیار پر طرفداری که برندهای مختف خودروسازی را با هم مقایسه می‌کنند یا برنامه‌هایی که از یک محصول خاص برای آشپزی استفاده می‌کنند، همه نمونه‌هایی از رپرتاژ تبلیغاتی هستند.

گاهی ممکن است با ذوق و شوق فراوان در حال تماشای برنامه‌ای باشید که درحال مقایسه چند تلفن همراه است و مزایا و معایب هر یک را برای شما بررسی می‌کند , در این حالت شما تصور می‌کنید که این یک برنامه کاملا بی طرف است و بدون هیچ‌گونه طرفداری،فقط به بررسی  مزایا و معایب محصولات مختلف می پردازد , اما اگر کمی تیزبین باشید، خواهید دید که از معایب یک محصول خاص به سرعت می‌گذرد و آن را ساده می‌پندارد اما در عین حال در بیان معایب محصولات دیگر بسیار بزرگنمایی می‌کند.

معمولا موفق‌ترین نوع رپرتاژ آگهی را نیز باید رپرتاژ‌های مالتی مدیا دانست که از کانال‌های مختلفی مثل شبکه‌های اجتماعی، پادکست یا تلویزیون‌های جهانی منتشر می‌شوند. فقط در مورد محل انتشار رپرتاژ باید به شدت وسواس داشته باشید. زیرا محل انتشار باید از چشم مخاطب کاملا قابل اطمینان باشد. در غیر این صورت مخاطب، تبلیغاتی بودن مضمون رپرتاژ را سریعا درک کرده و تصور می‌کند که در حال فریب او هستید.

رپرتاژ خبری چیست؟

رپرتاژ خبری معمولا در وبسایت‌ها یا کانال‌های خبری منتشر می‌شود. این نوع رپرتاژ معمولا به شکل معرفی خدمات یا محصولات، تهیه می‌شود. نامحسوس بودن این نوع رپرتاژ در اولویت کمتری نسبت به سایر رپرتاژ‌ها قرار دارد. به عنوان مثال تصور کنید که برند شما یک محصول جدید را تولید کرده, شما می‌توانید در این حوزه رپرتاژی تمام عیار تولید کنید. در ابتدا می‌توانید به نیازی اشاره کنید که از مشتری شما رفع می‌کند. در گام بعد می‌توانید از قابلیت‌های محصول جدید خود صحبت کرده و در نهایت محصولتان را معرفی کنید. در این رپرتاژ، مخاطب کمتر احساس می‌کند که قرار است به صورت ناخودآگاه جذب محصول خاصی شود. شما هم  نیازی به مخفی کردن تبلیغات خود ندارید و قرار است که مخاطب در انتهای کار متوجه تبلیغات شده و با رضایت قلبی کامل جذب برند شما شود.

رپورتاژ تبلیغاتی یا همان رپرتاژ آگهی

رپورتاژ تبلیغاتی یا همان رپرتاژ آگهی بیشتر شبیه به یک بررسی بی‌طرفانه است. مثلا شما در حال بررسی مضرات آب تصفیه نشده هستید و در نهایت به صورت خیلی غیر مستقیم، به خرید دستگاه تصفیه آب اشاره می‌کنید. به صورت کلی شما باید ابتدا یک مشکل بزرگ را مطرح کنید. در مرحله بعد راه حل‌های مختلفی را برای حل مشکل ارائه دهید و در نهایت اعلام کنید که شما هم می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. ارائه چنین محتوایی، نوعی از رپرتاژ آگهی محسوب می‌شود. نوع دیگر آن که خیلی حرفه‌ای و نامحسوس است، بررسی محصول یا خدمات شما توسط  شخص ثالث است. در این نوع رپرتاژ خبری، مخاطب به محصول یا خدمات شما علاقه‌مند می‌شود. او بر این باور است که یک فرد کاملا قابل اطمینان، در حال بررسی مزایا و معایب محصول یا خدمات شما است در حالی که فرد ثالث می تواند با کمی جانب‌ گیری، مخاطب را  به سمت خرید محصول یا خدمات شما سوق دهد و با رضایت خود اقدام به خرید محصول می‌کند .


رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری چه مزایایی برای کسب و کار دارد؟

رپرتاژنویسی یک اصل مهم در بازاریابی محسوب می‌شود. در حقیقت یک رپرتاژ را می‌توان تلفیقی از هنر تولید محتوا و علم بازاریابی دانست. البته نوشتن یک رپرتاژ آگهی کاملا حرفه‌ای از بازاریابی نیز بسیار دشوار‌تر است. زیرا در بازاریابی شما می‌توانید از طریق تماس چشمی، تن صدا یا زبان بدن، کمی از شخصیت مخاطب خود را تحلیل کنید یا ارتباط بهتری با او داشته باشید. اما در رپرتاژنویسی، شما باید بر اساس تحلیل‌های انجام شده، شخصیت مخاطب را حدس بزنید و بر اساس آن، سناریوی مناسبی را پیدا کنید.

رپرتاژنویسی به شما کمک می‌کند تا مخاطب، راحت‌تر تن به خرید دهد. در اکثر موارد، همه ما با دیدن تبلیغ احساس می‌کنیم که در همه چیز اغراق شده و کالا یا محصول به آن خوبی نیست که تبلیغ نشان می‌دهد. این کاملا طبیعی است و بارها و بارها شاید خودمان نیز به چنین مساله‌ای فکر کرده باشیم. همان‌طور که گفتیم، افراد معمولا اعتماد زیادی به تبلیغات مستقیم ندارند. اغلب ترجیح می‌دهند از محصولات یا خدماتی استفاده کنند که سابقه استفاده از آن را داشته‌اند یا افرادی معتمد آن را پیشنهاد داده باشند.

در گذشته بسیاری از مردم به پیشنهاد سلبریتی‌ها و افراد مشهور اطمینان می‌کردند. اما امروز بر اساس آمار، تنها 5 درصد از اینفلوئنسرهای دنیای مجازی را سلبریتی‌ها تشکیل می‌دهند. این یعنی شما می‌توانید با توجه به نوع کالا یا خدماتی که ارائه می‌کنید و مخاطب خود، افراد یا سازمان‌های معتمد مختلفی برای معرفی خود پیدا کنید. اگر هوشمندانه انتخاب کنید با تولید رپورتاژ تبلیغاتی، شما می‌توانید همان برندی باشید که مادر به فرزند خود توصیه می‌کند!




چگونه باعث ارتقاء رتبه سایت من در گوگل میشود؟

در محتوای رپورتاژ سه تا پنج کلمه کلیدی لینک فالو میشود به سایت شما.
بر اساس جدیدترین الگوریتم‌های گوگل دریافت لینک فالو از مطلبی مرتبط در سایت‌های پربازدید با اتوریتی بالا، تاثیرگذاری منحصر به فردی در ارتقاء رتبه سایت شما در گوگل دارد.
همچنین این تنها روش تبلیغاتی است که برای مدت زمان محدود نیست و همیشه در سایت‌های خبری باقی میماند،
 

مهمترین نکات برای تاثیرگذاری بیشتر رپورتاژ

اول : نحوه تهیه رپرتاژ بسیار مهم است و لازم است توسط یک تیم متخصص دارای خبرنگار حرفه‌ای ، مشاور بازاریابی و برندینگ و متخصص سئو تهیه شود .

دوم : در خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های خبری معتبر منتشر شود .

سوم : محتوای خبر با توجه به نوع مخاطبان وبسایت منتشر کننده تهیه شود تا تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد .

 

مهمترین نکات برای تاثیرگذاری بیشتر رپورتاژ

اول: نحوه تهیه رپرتاژ بسیار مهم است و لازم است توسط یک تیم متخصص دارای خبرنگار حرفه‌ای، مشاور بازاریابی و برندینگ و متخصص سئو تهیه شود.
دوم: در خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های خبری معتبر منتشر شود.
سوم: محتوای خبر با توجه به نوع مخاطبان وبسایت منتشر کننده تهیه شود تا تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد.
 

رپورتاژ خبری چه تاثیری می‌تواند بر محصولات ما داشته باشد؟

آیا این گفته که “هر رسانه‌ای یک رسانه خوب است” واقعیت دارد؟ اگر یک کار رسانه‌ای مانند یک ارکستر سمفونیک به صورت منظم و با دقت فراوان ارائه شود نتیجه نهایی و اشکالات آن زمانی آشکار می‌شود که یک برند تجاری بتواند با استفاده از اخبار تولید شده یا همان رپورتاژ خبری بر دیگر رقبا چیره شده و بازار‌های هدف را در دست گیرد.
در تحقیق انجام شده روی ۷ برند نه چندان مطرح مشخص شد که هر چه میزان استفاده از رپورتاژآگهی با لینک‌های هدفمند بیشتر باشد تعداد بازدید‌ها از محصول، ترافیک سایت و بک لینک‌های سایت محصول مورد نظر افزایش یافته و در نتیجه باعث سفارش و سوددهی بیشتر محصولات و خدامت ارائه شده می‌شود.
 
 
 

اگر میخواهید یک رپورتاژ خبری موفق داشته باشید، نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • رسانه‌ای را که قرار است در آن رپورتاژ آگهی منتشر کنید را به خوبی بشناسید و هویت و رتبه‌های آنرا مد نظر داشته باشید.
  • تلاش کنید شکل ظاهری رپورتاژ خبری با سایر محتوا‌های رسانه همخوان باشد، در حدی که مخاطب، هنگام مواجهه با آن، رپورتاژ را وصله‌ای بر دامن آن رسانه نبیند.
  • سعی کنید ویژگی‌های یک گزارش توصیفی و تحلیلی را رعایت کنید.
  • هر چه سهم منابع و مستندات بیشتر از ادعا باشد، رپورتاژ آگهی موفق‌تر خواهد بود.
  • از کلمات مطلق در تیتر‌ها و عنوان‌های مقالات و اسم برنامه‌ها و مصاحبه‌ها استفاده نکنید، مثلا آشنایی با فروشگاه‌های دیجیتال می‌تواند بسیار اثرگذارتر از تیتری مثل آشنایی با برترین یا بهترین یا بزرگترین فروشگاه دیجیتال باشد، مگر اینکه خودتان اصرار داشته باشید به مخاطب بگویید برای نشر این محتوا پول خرج کرده اید.
  • از مطرح کردن نقاط ضعف و منفی (به صورت معقول) نترسید، در دنیای به هم پیوسته‌ی امروز، صداقت علاوه بر ارزش اخلاقی، ارزش اقتصادی هم دارد.
 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.